zaterdag 1 november 2014

Kagan en coöperatief leren en dat binnen de ontwikkeling van het idee van een boekencafé voor de leerlingen

Een duur boek, maar je hebt er ook wat voor: Coöperatieve leerstrategieën. Nee, er staat niet alleen nieuwe informatie in. Er staan veel didactieken in die we  al toepassen, maar het gaat meer om een manier van denken en om het integreren van deze didactieken in je lessen.

Wat neem ik ervan mee? Ik wil de leerlingen eigenaar maken van het literaire tijdschrift dat we als illustratief materiaal inzetten voor het boekencafé. Dit volstaat niet met 'maak een opdracht en lever deze in'. De goede stap had ik al gezet door de leerlingen te laten kiezen uit verschillende opdrachten. Hierdoor werk ik met meervoudige intelligentie en daarmee differentieer ik wederom.
Ik ga teams vormen van de week in havo 4 - want daar heb ik het over - en ik laat de leerlingen elkaar binnen de teams helpen met het keuzeproces ten aanzien van de opdrachten omtrent boek 2.  Dat wordt dus onderlinge coaching eventueel met inzet van spionnen ;-)  Daarna schrijft iedere leerling zijn/haar keuze op en geeft ook kort beargumenteerd weer op hoe hij/zij tot deze keuze is gekomen en welke stappen hij/zij nu gaat zetten om deze opdracht uit te gaan werken.

Om de leerlingen ook voor boek 2 te laten werken zorg ik voor de balans door niet iets nieuws te kiezen, maar ze kunnen nog een keuze maken uit alle opdrachten en ik voeg er nog één aan toe, nl. het filmen van een boek. Op 11 november 2014 ga ik naar de Dag van het literatuuronderwijs en ik laat me informeren over filmen over boeken. Ik heb er zin in.

Boek 3 wordt sowieso een betoog (valt ook onder mijn project POL = Praten over Literatuur). Ik benadruk er nog eens bij dat ik naar het boekencafé toe werk. De leerlingen zijn het niet gewend en ik wil dat ze met eigen materiaal aan de gang gaan zodra het moment daar is: boekencafé. Ik schat nog steeds in: mei/juni.

De boeken 4 en 5 staan nog open: met CKV heb ik gesproken over het zogenaamde familieportret. Zo ook ligt er het idee van muziek samen laten gaan met literatuur. Uit de boeken kunnen ze een portret aanschouwelijk maken van een familie die in een boek/de boeken omschreven staat of ze maken iets muzikaals. Dat kan een rap zijn of wat de leerlingen op dat moment bezighoudt bij muziek. Ik laat dat nog open. Dit behoeft verdere uitwerking.

Dit alles zou samen moeten komen in het boekencafé. Uiteindelijk is dit ook nog een vooroefening op het mondeling in havo 5.

Tot zover de ontwikkelingen.

Mochten er ideeën zijn, aanvullingen, soortgelijke ervaringen. Ik hoor het graag!






Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...